Siirry pääsisältöön

loma on ihmisen parasta aikaa

Toisinaan, niinkuin tänään, juostessa mulla alkaa blogisuoni pulputa.
Kesälomaa, tuota työtätekevän elämän parasta aikaa, on nyt kulunut reilut kaksi viikkoa. Kolmisen viikkoa vielä edessä. Mä elän kesälomia varten. En mitenkään vihaa työtäni, mutta rakastan kesää ja lomaa, ehkä juurikin siksi, ettei vapaata aina ole. Itsestäänselvyyksiä?

1. lomaviikon vietimme perheen kesken (2 aikuista ja neljä lasta 4-13-vuotiaat) Gotlannissa, niinkuin edellisessä tekstissä hiukan maltoin raappaista. En ole vieläkään toipunut Gotlannin ihanuudesta, muutan sinne tai toisaalle viettämään eläkepäiviäni sitten joskus.
Ystäväni tietää, että mun kaukaisissa tulevaisuuden haaveissa on ollut jo parikymppisestä, eläkäpäivät meren rannalla omassa talossa. Kissan tai koiran kanssa, lasten ja lastenlasten vieraillessa. Näissä haaveissa ei koskaan aiemmin ollut miestä. :) Nyt luulen tavanneeni sellaisen, jonka kanssa haluan olla vielä silloinkin. Tai ollaanhan me hengattu yhdessä kohta jo yhdeksän vuotta, tavallaan. Riippuu mistä aletaan laskea :) Ja eläkeikäänkin on parikymmentä vuotta vähemmän kuin silloin parikymppisenä.
Gotlannin itärannikolla poiketessamme eräänä päivän, bongasin kauniin (tietenkin) ruotsalaisnaisen oman talonsa puutarhassa läppärin ääressä. Oli varmasti joku dekkaristi kesätalonsa puutarhassa, karun ihanassa pihassa! Hitto, tota mä haluan, olen aina halunnut!!! Tosin mä voisin maalata-kin....

Mä en nyt lähde selostamaan kuusihenkisen perheen matkabudjetista, en siitä kuinka jotain välillä kiukututtaa ja suurimman osan ajasta kaikilla on oikeasti kivaa. Joskus kenkä hiertää pienessä jalassa kun vanhemmat kävelyttää 'kymmeniä' kilometrejä vanhassa Visbyssä, mutta aina se jätski palkitsee yhtä paljon ja paluu vuokratalolle kun saa paljain jaloin riekkua nurmipihalla. Tai siitä kuinka meitä hirvitti aivan törkeästi, että joku sinkoutuu mereen niiltä korkeilta klinteiltä ja raukeilta. Kaatuminen ja tippuminen kielletty oli Gotlannin reissun motto :)

Ja yhtäkään lasta ei ketuttanut vaikka ei käyty Kneippbyssä, tuossa Gotlannin puuhamaan vastineessa. (puuhahelvetiksi kutsutaan niitä miehen kanssa :)). Mutta älkää vetäkö herneitä nenään, niissä on käyty ihan riittävästi edellisinä kesinä. Eli lapset saavat myös 'huvipuisto'kokemuksia :)
Ja koska asumme pääkaupunkiseudulla, lintsi on pakollinen joka kesä. Toisaalta olen vielä itsekin 'lintsi'iässä. Eli kokemus ei ole pakkopullaa vuodesta toiseen vaan oikeasti kivaa. Toisella lomaviikolla siis lintseilimme, uimme ahkerasti ja näimme tuttuja ja mä ehdin myös juosta yli 30 kilsaa....Tämän viikon aloitimme Porvoo-päivällä.


Porvoo on niin tuttu, ettei sen keskiaikaisuutta ja kauneutta tule niinkään enää hehkutettua, vaikka kaunishan se toki on. Meidän, mun ja miehen, keski-ikäisyyttä todistaa se, että taas olimme ihan 'tänne voisimme myös muuttaa eläkepäivinä.' Haloo, olen muuttunut isäkseni, joka jankutti aina kaiken aikaa hehkeistä eläkepäivistään parhaassa työiässään! Näin se homma näemmä etenee.  
Aurinkoiset lomapäivät jatkuvat, elämme tämän hetkisen elämämme parasta aikaa juuri nyt.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pariisisilmät

Nyt sulle tulee elegantit Pariisi-silmät, sanoi mieslääkäri mulle kun silmätulehdusreseptiä kirjoitti. Hän ymmärsi täydellisesti ahdistukseni, matka kolkuttaa ylihuomenna ovella ja mä sain karmean tulehduksen toiseen silmääni eilen. Miksi, miksi aina mulle tulee silmätulehdus? No, kolmas kerta koko elämän aikana ei ehkä ole aina. Mutta en tottamooses tahdo silmäni loistavan chanelin punaisena, vain huuleni. Elegantisti. Nyt on lyhyt tukka, punaisia punia ja muutama uusi matkavaatekappale hankittuna. Ja kohta on tämä pirun tulehduskin hoidossa, kun sain heti kunnon troppia tähän säälittävään silmääni. On enää kauhea ongelma, minkä takin otan reissuun, Pariisiin luvattu +16 - +21 astetta tälle viikolle. Jestas, sinnehän paistuu :)     au revoir!

unelmia

kuvat Vuoreksen asuntomessualueelta 2012 Miten asuntomessut liittyvät juoksemiseen? No ensituntumalta ei tietenkään mitenkään, mutta ne saadaan liittymään jos oikein yritetään. Tietenkin monen tunnin patikointi aurinkoisella messualueella vastaa ihan kelvollisesti kevyttä-keskiraskasta treeniä. Tosin mä vedin messut läpi juttuseurassa, läpsärit jalassa ja kamera kädessä. Lenkeillä ei oo mitään näistä. Ja messuilla pitää muistaa pysähtyä lettukahveille. Mitään sellaistakaan ei ole ollut treeneissä. Mutta silmät toimii ja havainnoi (aamulenkeillä joskus ei). Päässä liikkuu kaikenlaista, joskus myös asumiseen liittyviä haaveita, toteuttamiskelpoisia ideoita, jopa hienoja päätöksiä. Näillä messuilla näkyi hyvän näköisiä terasseja, ihania kasvihuonepergoloita, kivoja yksityiskohtia siellä täällä. Taas se iänikuinen omakotitaloasuja minussa virittäytyi. Bytheway, poikani on tehnyt jo oman tulkinnan epämääräisestä lupauksestani koskien lemmikkieläimiä: 'jos joskus asu

Tavoite

Ok. Eka blogikirjoitus ikinä. Olen selannut ja selannut juoksublogeja, lifestyle blogeja jne. Mitä juoksemiseen tulee, tähän asti löytämäni bloggarit ovat asiansa kanssa joko täysin vakavissaan ja oikeita urheilijoita. Tai sitten wannabee juoksijoita jonain päivänä/vuonna. That's fine. Minä olen ehkä jossain siinä välimaastossa, en urheilija enkä edes urheiluhullu. Tyyppi, joka rakastikin juoksemista, eikä edes sitä tiennyt, until......... :) Ja meitä on varmaan paljon ja en ehkä ole löytänyt teitä muita. Tähän huomautus, että joo harrastan muutakin aktiiviliikuntaa: astangaa aktiivisesti vuodesta 2003, hyvin harvakseltaan punttisalia, uimista, fillarointia jne. Mutta hyötyliikuntaa, sitä aina :). Jokatapauksessa, tuli tarve kirjoittaa jotain itsekin.... Tylsää taustaa: Aloitin juoksutaipaleeni 'oikeasti' kohta kolme vuotta sitten. (Mieheni innoittamana, mutta hänet hyvin nopeasti ohittaen juoksuinnossa,-kunnossa ja -määrässä :) ) Ensin juoksin 'piilossa'